Ahad, 19 Februari 2017

Mikrob bahaya pada tahi kucing yang wajib anda tahu

Tiada ulasan:
 

"Mikrob bahaya pada tahi kucing yang wajib anda tahu. Jauhi kucing semasa mengandung dan elakkan kucing dari bayi anda!"
Taxoplasma gondii
Taxoplasma gondii : Parasit Tahi Kucing


     Saya memang tidak menafikan bahawa kucing memang comel. Kucing  juga haiwan yang tangkas dan berdasarkan kepercayaan karut, kucing mempunyai sembilan nyawa. Kehebatan si kucing menangkap tikus bukan sahaja disebabkan ketangkasan, ketepatan, kekuatan, kecepatan dan derianya yang tajam tetapi juga disebabkan tahi kucing. 

Tahi Kucing???  Nah hari ini saya akan bercerita tentang Mikrob bahaya pada tahi kucing yang wajib anda tahu!!

cat, kucing, rat, tikus, toxoplasma gondii, t. gondii, protozoa
Gambar Hiasan
Copyright:science daily

Tahi kucing iyalah kediaman kepada sejenis protozoa yang dinamakan Toxoplasma gondii. Parasit ini menjadikan perut kucing sebagai hos atau perumah. Apabila kucing berak atau menyahtinja, parasit tersebut akan turut dinyahkan. Kemudian bila ada tikus yang makan tahi kucing itu, parasit itu akan menyerang otak tikus dan membuatkan tikus tersebut kurang takut kepada kucing malah minat untuk menghampiri kucing. Selepas itu, kucing pun makan tikus dan begitulah kitaran kehidupan parasit ini. T. gondii akan meneruskan kitaranya diantara kucing dan tikus. 


     Parasit ini merbahaya kepada manusia kerana boleh menyebabkan sakit serius malah boleh mengundang kematian. Ibu mengandung, penghidap aids dan orang sakit berisiko tinggi untuk diserang oleh parasit ini. Contoh penyakit adalah kerosakan otak pada bayi yang dikandung. Untuk orang dewasa pula, ia membuatkan otak kita menjadi kurang respon atau slow respond. Ada kajian mengatakan bahawa pemilik kucing akan menjadi terencat dalam jangka masa panjang. Allah saja yang tahu.  

      Saya  selalu terfikir pembela kucing, kalau kita perasan mereka selalu dalam keadaan tenang dan tenteram adakah mereka sudah dijangkiti? Tidak pasti la kalau pemikiran saya suda bias disebabkan T. gondii.

     Adakah anda pembela kucing? adakah anda setuju dengan pendapat saya bahawa mereka sudah diserang T. gondii? komen dibawah. kongsikan pengalaman anda sebagai pembela kucing dan mungkin pembela (T. gondii)




   

Tiada ulasan:

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...
Cakapbisa. Dikuasakan oleh Blogger.