Isnin, 12 November 2012

Petua: Ulser Mulut

4 ulasan:
 

         
         Sekarang ni musim sakit. Macam - macam sakit. Ada demam, sakit tekak, sakit hati, sakit mulut dan akhir sekali ulser mulut atau luka mulut. Ada besar ada kecil, besar kecil semua pedih sakit. Makan susah, air liur meleleh. Sekarang aku kena ulser kat pipi dan lidah. Pedih, gundah gulana dan tidak selesa. Aku tercari tips dan aku mau berkongsi apa yang aku dapat dari blog http://ilmu-tahukahanda.blogspot.com/2011/06/petua-merawat-ulser-mulut.html. Sama - sama kita saksikan.


Besar atau kecil. Pukulan sama saja. 



Apakah yang menyebabkan ulser mulut? 
Penyebab sebenar ulser mulut tidak diketahui. Ia mungkin terjadi disebabkan oleh :
  • Stres
  • Perubahan hormon
  • Jangkitan (infeksi)
  • Kekurangan zat makanan
  • Alahan
  • Radioterapi
  • Kimoterapi



Apa yang boleh anda lakukan?
Untuk melegakan rasa sakit, anda boleh mencuba petua-petua berikut :
  • Gunakan bahan kumuran antiseptik
  • Sapu gel atau krim penahan sakit
  • Kekalkan kebersihan mulut yang baik
  • Makan makanan lembut
  • Elakkan makan makanan panas dan pedas
  • Banyakkan minum air



Petua orang dulu-dulu, kalau nak kurangkan sakit ulser ni antaranya berkumur dengan air garam. Memang sakit masa berkumur tu, tapi orang tua cakap nanti cepat baik. Lagi satu petua guna asam keping / asam gelugor. Potong ikut besar ulser kat mulut tu atau besar sikit pun tak per. Lepas tu tekap kat tempat ulser. Berapa lama tak pasti la pulak. Sesiapa yang menderita ulser mulut sekarang ni, boleh la cuba petua lama ni. 


4 ulasan:

Dunia Wilma berkata...

Wilma paling tak suka kena ulser mulut...Sakit bah...Selalu bila kena, Wilma akan letak garam kat atas ulser tu...Biarlah sakit...Yang penting cepat sembuh :-)

CoffeeBlame berkata...

owh..
bbuh je garam bnyk2..
insyallah akn sembuh.. :)

Cakap Bisa berkata...

hehee.. semua suh letak garam.. kalau letak gula buleh ke? haha

CoffeeBlame berkata...

boleh gak..
nk letak pa2 pn xpa...
madu ka.. syrup ka.. :P
ikut suka ar.. aslkn leh smbuh en CAKAP BISA oi... :P

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...
Cakapbisa. Dikuasakan oleh Blogger.