Jumaat, 22 September 2017

Setahun: cabaran yang saya hadapi dalam dunia vermicompost

1 ulasan:
 

Setahun: cabaran yang saya hadapi dalam dunia vermicompost



Rasanya sudah setahun saya menternak cacing untuk vermicompost. Setakat ini saya masih belum menjual hasil tuaian saya sebab saya masih belum bersedia, vermicompost yang saya hasilkan saya gunakan sendiri di ladang kecil saya.

Bulan ini (September) adalah bulan menuai saya untuk kali ke-4, secara purata saya menuainya tiga bulan sekali.  Banyak cabaran yang saya hadapi dalam setahun saya menternak cacing. Dan syukur saya dapat mengenalpasti setiap masalah dan menangani dengan baik. Jadi saya akan ceritakan cabaran yang saya hadapi harap pembaca dapat sedikit input yang membina dari kesilapan dan masalah hadapi.


Cabaran yang saya hadapi dalam dunia vermicompost: pertama



Pada tuaian ketiga, saya agak sibuk dengan kerja dan kurang mengambil perhatian kepada cacing saya sehingga saya sedari koloni cacing saya berada dalam keadaan kritikal. Kadar pembiakan cacing saya merundum dan cacing – cacing gemuk dan sihat tidak kelihatan lagi. Saya menjadi risau, jadi saya bertindak untuk mengelak perkara ini dari terus berlaku. Langkah pertama saya ialah memindahkan semua cacing kepada bedding baru. Saya membuat bedding express iaitu dengan kompos tahi arnab dan tumbuh – tumbuhan mati yang lama sudah saya simpan dalam tong polystyrene dicampur dangan kertas. Saya membuat pemerhatian dalam masa seminggu, Alhamdulillah cacing hidup sihat dalam bedding baru. Satu yang membawa perubahan besar dalam dunia ternakan cacing saya ialah tahi arnab, tahi arnab memang “superb”. Saya boleh menarik nafas lega, dalam kelapangan saya membuat pelan tindakan agar perkara ini tidak akan berlaku lagi. memandangkan cacing saya semakin bertambah, saya mengambil keputusan untuk menuainya setiap dua bulan. Ini standard durasi yang saya tetapkan tetapi saya masih menilai dari pelbagai sudut dan aspek sebelum saya menuainya. Saya akan tulis di post lain.


Cabaran yang saya hadapi dalam dunia vermicompost: kedua


Menduga diri saya untuk menuai vermicompost saya. Sehingga pada satu tahap saya sungguh menyampah bila tiba masa menuai. Tapi selepas saya datang dengan cara yang lagi efektif untuk menuai maka semua menjadi mudah. Sebelum ini saya memakai pengayak 1cmx1cm dan cuma size pengayak itu Cuma sebesar pinggan, memang menyampah kerana mengabil masa berminggu – minggu untuk mengayak. Akhirnya saya membeli jaring mata pasir dan membuat ayakan bersaiz 2 kaki x 4 kaki dan semua menjadi mudah malah rasa menyampah itu semakin berkurangan. Peringatan, perasaan menyampah bukan sifat murni dalam dunia pertanian sebab ini boleh menghampiri rasa putus asa.


Cabaran yang saya hadapi dalam dunia vermicompost: ketiga

Saya kekurangan ruang. Maklumlah tinggal di rumah teres, rumah sewa pula tu. Jadi saya bercadabg pada masa hadapan dengan menambah tong untuk cacing saya. Masalah ini belum saya selesaikan cuma saya masih dalam perancangan untuk membeli plastic rack.


Cabaran yang saya hadapi dalam dunia vermicompost: keempat

Cacing melarikan diri. Ini memang pernah terjadi kepada saya tetapi jarang – jarang. Iya berlaku masa saya masih baru berkecimpung dengan dunia vermicompos. Cacing memanjat keluar dari box, ini disebabkan oleh beberapa sebab antaranya:

               a. oksigen kurang – menyebabkan bedding dijajah oleh bakteria anaerob menjadikan                                bedding berasid dan boleh menyebabkan keracunan protein.

               b. Panas, suhu yang tinggi membuatkan cacing memanjat keluar.

               c. Dan yang terakhir tiada makanan. bila cacing lapar, dia perlu menyara dirinya dengan                          berfikir di luar kotak.




1 ulasan:

Rafsan berkata...

Sy juga baru mula menternak cacing african night crawler.sy ingin belajar semuanya mengenai cara menternak cacing..kalau sudi sila hubungi sy rafsan5797@gmail.com

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...
Cakapbisa. Dikuasakan oleh Blogger.